Конфліктні ситуації виникають кожного дня у кожної людини у різних сферах життя. Якщо це незначні суперечки всередині сім’ї чи на роботі між колегами, то найчастіше їх можна вирішити особисто та забути вже на наступний день. Але коли конфлікт трапився на більш високому рівні та потребує справедливого вирішення, то для цього потрібен посередник-медіатор.
Що таке медіація
Медіація (alternative dispute resolution) означає м’яке вирішення суперечок за допомогою незацікавленої людини-посередника. Завданням медіатора є розробка плану й способу врегулювання непорозумінь між двома сторонами. Важливо, що учасники конфлікту мають право контролювати процес та узгоджувати угоди, які пропонує медіатор.
Поняття з’явилося ще в давні часи та визнавалося державним правом. У ХХ сторіччі сучасна ADR використовувалася у сімейних проблемах. Пізніше посередництво поширилося навіть на складні багатосторонні міжнародні конфлікти. В основному це стосується публічної та комерційної сфери.
Де навчитися медіації
Професійне посередництво вимагає спеціальних знань, досвіду та широкого кругозору. Бізнес-школа KROK проводить навчання майбутніх медіаторів. Спеціальність медіація має чітку програму, після проходження якої студент отримує диплом магістра та стажування в Латвії, Іспанії чи Нідерландах.
Обов’язкові вимоги до кандидатів включають наявність вищої освіти та знання англійської на рівні не нижче рівня Upper Intermediate. Навчання триває один рік та чотири місяці. Перша частина складається з набуття загальних професійних навичок, під час другої студенти обирають одне з направлень та пишуть дипломну роботу.
Сфери застосування
Професійне посередництво потребується у багатьох аспектах життя:
- цивільні спори;
- політичні конфронтації;
- бізнес-медіація;
- міжкультурні конфлікти;
- комерційний арбітраж міжнародного рівня;
- сімейні справи (частіше щодо захисту прав дітей);
- питання щодо охорони довкілля;
- господарські суперечки;
- трудові спори.
Професія медіатора цінується через їхнє дотримання принципів в роботі, серед яких:
- підтримка;
- прийняття сторін;
- неупередженість;
- рівноправність учасників;
- конфіденційність;
- нейтральне ставлення.
Відносно недавнім направлення стала онлайн-медіація. Вона є надзвичайно актуальною для людей, які не можуть особисто бути присутніми на процесі через об’єктивні причини, наприклад, проблеми зі здоров’ям. Також онлайн-посередництво може використовуватися для ознайомлювання зі справою, підготовки до основної частини процесу.
Для професійних медіаторів був створений звід етичних правил – European Code of Conduct for Mediators. Запропоновані правила стосуються абсолютно усіх сфер вирішення суперечок.
Головною метою медіації, як способу мирного врегулювання спорів, є створення умов для культурного, політичного, соціального прийняття та взаєморозуміння.
Прокомментируйте