Від лютого цього року наші Сили оборони знищили декілька повітряних цілей противника, які до цього часу наші захисники не мали змоги ліквідувати. Це й ворожий літак Ту-22М3, і ракета Х-22.
Військовий експерт Петро Черник розповів, у чому ж унікальність знищення таких повітряних цілей.
Зенітно-ракетне протиборство — це нескінченна математика
— За останні тижні українці показали безпрецедентні результати в частині, що стосується збивання повітряних об’єктів. Спочатку скажемо про балістику. Збито дуже серйозні ракети 3М22 «Циркон». Чому це важливо? — наголошує Черник.
І пояснює, що ця ракета є найсучаснішою в рф, однією з найбільш високошвидкісних:
— Може розвивати швидкість до 7–8 тисяч кілометрів на годину. Це неймовірно багато. Далекобійність її — до тисячі кілометрів.
Окрім цього, експерт згадує, що вперше підтверджено збиття дуже серйозних ракет Х-22 із бойовою частиною, що важить 960 кг, швидкістю до 4 тисяч кілометрів за годину.
— А також маємо сказати про унікальну подію в історії зенітно-ракетного протиборства — це уперше збитий стратегічний ракетоносець Ту-22М3, — зазначає Петро Черник.
І наголошує, що це колосальний крок уперед у частині, що стосується прикриття нашого неба:
— У чому філософія успіху? Вона у двох аспектах. Перше, це високоінтелектуальна організація самого процесу. Тому що зенітно-ракетне протиборство — це нескінченна математика.
Одещина може частково видихнути
Другим чинником військовий експерт називає серйозний технологічний процес, що має місце в наших Силах оборони.
— Мусимо врахувати, що С-200, яким збили Ту-22М3, це ракета ще з далеких 60-х років. Це дуже велика ракета, у межах до 10 метрів, і це важка ракета — понад 7 тонн, бойова частина сягає більш ніж 220 кілограмів, — підкреслює Черник.
Він підкреслює, що треба мати майстерність, аби таку ракету довести до режиму приховування, щоб росіяни не розуміли, де розташований цей зенітно-ракетний комплекс:
— Треба обчислити всі можливі траєкторії руху Ту-22М3 — а вони обов’язково прикриваються ще й винищувальною авіацією — і завдати кінцевого ураження.
Черник акцентує увагу, що не тільки сама машина «відмінусувалася».
— А вона, до речі, коштує 40 мільйонів доларів. І нагадаю, що такі машини будуватися уже не зможуть… А ще загинули два пілоти.
Експерт зауважує, що пілоти до Ту-22М3 — це особлива каста серед російських авіаторів, і що їхня підготовка може коштувати дорожче, ніж коштує сама машина.
— Тож, дійсно, у нас є дуже серйозний технологічний прогрес, як у частині модернізації старих радянських комплексів, так і в розвитку, у першу чергу, МІМ-104 Patriot і SAMP/T. Бо якщо на старті Patriot декларувався у найкращій комплектації — до 120 км, то зараз вже точно можна говорити про те, що є вже певні розробки до 140 і, можливо, до 150 км. Плюс 20–30 км — це неймовірно багато, — розповідає Петро Черник.
І зазначає, що описані вище випадки є колосальним успіхом Сил оборони:
— Чому? Тому що, дійсно, росіяни задумуються, чи варто й надалі застосовувати оці важкі і дошкульні ракети Х-22 і, як продовження, Х-32. І точно щонайменше Одещина і лінія боєзіткнення на глибину до 200–300 кілометрів — можуть частково видихнути. Бо все ж таки бомби меншого калібру не такі дошкульні. А Х-22 неймовірно серйозна ракета. Вітаємо наших воїнів протиповітряної оборони і сподіваємося, що цей процес буде тільки розвиватися.
Євген Проворний
Кореспондент АрміяInform
Прокомментируйте