Фахівці Південного офісу Держаудитслужби провели ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту комунальної власності Одеської міської ради за період з жовтня 2019 року по червень 2022 року.
Ревізією, зокрема питань законності операцій з відчуження та оренди комунального майна, установлено фінансових порушень на суму 185,5 млн грн.
Найперше аудитори звернули увагу на те, що бракувало обліку договорів оренди (зокрема, не було журналу їх реєстрації), були розбіжності між даними бухгалтерського обліку та даними фінансової звітності щодо заборгованості за оренду, непроведення інвентаризації заборгованості, не було порядку виконання контрольних функцій у сфері оренди комунального майна.
Саме брак зазначеного порядку став підставою для відмови департаментом та Одеською міськрадою на вимогу Південного офісу Держаудитслужби у створенні комісії із проведення обстеження переданого в оренду комунального майна з питань відповідності займаної площі, мети використання та виду діяльності орендарів умовам договорів оренди.
Чи є зазначені фактори наслідком або причиною допущених порушень, – установить слідство.
Проведений аналіз свідчить, що брак належного контролю за станом обліку заборгованості та своєчасно вжитих заходів до її погашення призводить до недоотримання бюджетом належних надходжень у відповідному бюджетному році та до порушень під час приватизації комунального майна. Наведемо дещо статистичних даних.
Протягом майже двох років Департамент комунальної власності провів 200 процедур приватизації комунального майна, з них:
137 процедур на загальну суму 158,3 млн грн – шляхом викупу орендарем загальною площею 19,0 тис. м2. За такою формою приватизації вартість одного квадратного метра в середньому дорівнювала 8 331 грн (або 308 дол. США).
63 процедури – шляхом продажу об’єктів на аукціоні загальною площею 11,0тис. м2 на загальну суму 167,7 млн грн. (15 245 грн за м2, або 564 дол. США).
Тобто середня ціна продажу 1 м2за даними аукціонів вдвічі перевищує ціну продажу шляхом викупу.
Аудитори засвідчили, що фактично департамент безпідставно (без передбачення умовами договорів оренди права викупу, за наявності простроченої заборгованості з орендної плати) окремим покупцям надавав перевагу в застосуванні процедури викупу об’єктів комунальної власності замість проведення аукціонів, що в підсумку й призвело до зниження надходжень до бюджету міста Одеси, бо при реалізації майна через аукціон вартість продажу зростає в рази.
Тільки один приклад. При продажу нежитлового приміщення площею 189,6 м2, що розташоване по вул. Катерининська, 1 (ресторан «Гранат»), всупереч вимогам законодавства прийнято рішення про приватизацію за наявності заборгованості з орендної плати за 16 місяців, що мало б позбавити орендаря права на викуп. Є також питання і до вартості реалізації зазначеного об’єкта, розташованого в історичному центрі міста.
Крім того, департамент допустив несвоєчасне перерахування покупцями коштів від приватизації та орендарями орендної плати, що також призвело до недоотримання коштів у межах бюджетного року, що не надало можливості розв’язати нагальних потреб міста в повному обсязі.
Непрямим свідченням недоотримання бюджетом коштів від оренди та відчуження комунального майна є стан виконання бюджету Одеської міської територіальної громади за цими показниками. Зокрема, планові показники надходжень від приватизації (відчуження) майна комунальної власності за 2021 рік виконано на 92,4%, а планові показники надходжень від оренди наприкінці року були доведені до фактичних шляхом зменшення депутатами на 15 600 тис. грн.
Про результати ревізії поінформовано Одеську міську раду. Матеріали ревізії скеровані до правоохоронних органів.
Пресслужба Південного офісу Держаудитслужби
Прокомментируйте